1397-09-30 09:03
780
0
59715
به همراه معلمان و خانواده هایشان برگزار کردند؛

یلدای متفاوت دانش آموزان گلستان در سایه گرانی ها

دانش آموزان به همراه معلمان و خانواده های خوددر مدارس با تهیه میوه ها و تزئیین آنها، پوشیدن لباس های محلی ، برگزاری محفل شعر خوانی، برگزاری مسابقات جشن یلدا را برگزار کردند.

به گزارش گلستان ما به نقل از کلاس بیست؛ همه ساله با فرا رسیدن آخرین روزهای پاییز مسئولان مدارس استان گلستان برای پاسداشت این روز که از جایگاه ویژه ای در آداب و سنن ایرانیان برخوردار است برنامه ریزی می کنند.

امسال اما وزیر آموزش و پرورش نیز پا را در میدان عمل گذاشته و بخشنامه ای را ابلاغ کرده تا همه امتحانات در مدارس لغو شوند اما امتحانات نهایی از آن مستثنی شدند .

در بخشنامه ای که از سوی وزارت آموزش و پرورش صادرشده است؛خطاب به مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها اعلام شد:" نظر به اینکه روز شنبه اول دی‌ماه آغاز فصل زمستان است و به موجب یک سنت باستانی و دیرینه ایرانیان (شب یلدا) است، به منظور حفظ و پاسداشت کانون گرم خانواده‌ها و به جای آوردن سنت حسنه صله ارحام و نیز بهره مندی دانش آموزان از والدین و لذت بردن از هم نشینی با خانواده های خود، مقتضی است ترتیبی اتخاذ فرمایید امتحانات کلیه دوره‌های تحصیلی به جز امتحانات نهایی روز شنبه اول دی‌ماه سال جاری لغو و به تاریخی دیگر موکول شود."

اما این سنت در استان گلستان نیز از اهمیت زیادی برخوردار است  و مردمان این نگارستان آداب شب نشینی و در کنار هم بودن، شادی و مهرورزی را بسیار بزرگ می دارند .

اگرچه گرانی های زیاد و افزایش تساعدی قیمت میوه و آجیل و خشکبار که ملزومات این شب نشینی است، موجب کم شدن دورهمی ها شده است اما مسئولان مدارس به ابتکار خود گاهی با گرفتن هزینه و گاهی هم با استفاده از کمک های خیرین این جشن را در کنار دانش آموزان و خانواده ها برگزار می کنند.

هرچند برخی از خانواده ها گرفتن هزینه ها را کمی زیاد عنوان کردند اما به دلیل اینکه خود از توان مالی زیادی برای برگزاری چنین محفلی برخوردار نبودند این جشن دست جمعی را ارزشمند خواندند.

در این مراسمات دانش آموزان با تهیه میوه ها و تزئیین  آنها، پوشیدن لباس های محلی ، برگزاری محفل شعر خوانی، برگزاری مسابقات  مفرح به  شادی و نشاط می پردازند و سنت ها را گرامی می دارند.

این آیین سنتی در مراکز کانون های پرورشی فکری کودکانان در گلستان با قصه گویی و قصه خوانی مادربزرگ ها برگزار می شود.

گفتنی است؛ خانواده ها در آخرین شب زمستان که طولانی ترین شب سال به شمار می آید با حضور در منازل بزرگتر ها به دید و بازدید می پردازند و با خوردن انواع خوراکی ها و تنقلات، انار و هندوانه محفلی شاد را سپری می کنند.

IMG 1241

IMG 1244

yaallda01

yaallda 1

yaallda 1

yaallda 1

yaallda 1

yaallda 1

yaallda 1

yaallda 1

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.